Diversitat lingüística contra l’analfabetisme

La Unesco demana ajuda urgent per al 40% de la població que no té accés a l’educació en la seva llengua

La Unesco ha llançat un crit d’alarma contra la desigualtat en una matèria que, des del món occidental, es dona per descomptada: l’alfabetització. Tot i que els darrers anys, s’han fet progressos notables en bona part del planeta per erradicar l’analfabetisme, encara hi ha uns 750 milions d’adults i joves sense les habilitats més bàsiques en aquest àmbit, segons les dades de l’informe de Migració, Desplaçament i Educació 2019 d’aquesta agència de l’ONU.

El director general de la Unesco, Audrey Azoulay, va advertir, en el discurs amb motiu del Dia Internacional de l’Alfabetització, el 8 de setembre passat, que “l’alfabetització és la base de qualsevol forma d’educació inclusiva de qualitat” i que aquesta passa per fomentar la diversitat lingüística, un objectiu prioritari d’aquest any per a la Unesco.

Segons l’agència de les Nacions Unides, al món s’hi parlen prop de 7.000 llengües i cada cop hi ha més gent que en fa servir més d’una en la seva vida quotidiana a causa de la globalització, la digitalització i la creixent mobilitat. Les dades, però, mostren que només un 5% d’aquests idiomes són presents a internet, 2.680 llengües estan en perill d’extinció i el 40% de la població mundial no té accés a l’educació en la llengua que parla i entén. La Unesco alerta que aquest fet afecta greument la qualitat de l’educació que reben al llarg de la vida i posa en risc tant la seva qualitat de vida com la diversitat lingüística i cultural.

L’alfabetització continua sent un luxe inabastable en moltes zones del món. Segons dades de l’Unesco de l’any 2017, més de 617 milions de nens i adolescents arreu del planeta no arriben als nivells mínims en lectura ni en matemàtiques i es calcula que més de la meitat acabaran l’educació obligatòria sense assolir-los. L’ONU adverteix, a més, que en l’actual societat de la tecnologia i la informació, una persona considerada abans alfabetitzada no se’n sortirà a la vida si no té unes destreses lingüístiques superiors a les que es requerien fa uns anys.

La Unesco ha dut a terme un estudi per calcular la inversió necessària per revertir aquesta situació i calcula que la comunitat internacional hauria d’invertir 12.600 milions d’euros perquè els països amb un índex més alt d’analfabetisme assolissin els Objectius de Desenvolupament Sostenible fixats per l’ONU per a l’any 2030, que preveuen que “tots els joves i una proporció substancial d’adults, tant homes com dones, estiguin alfabetitzats i coneguin l’aritmètica”.