El nombre de parelles lingüístiques virtuals es dispara

Una parella lingüística en la modalitat virtual / Voluntariat per la Llengua

El CPNL preveu un increment de la convivència entre la modalitat en línia i la presencial quan s’acabi la pandèmia

El coronavirus i el consegüent confinament ha destarotat la vida de moltes persones, però no ha pogut fer res contra l’entusiasme de les parelles lingüístiques que, després del sotrac inicial, de seguida han reprès l’activitat, aquest cop, de manera virtual.

Les dades del Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL) de Catalunya són contundents. Des de l’1 d’abril, data en què es va reactivar la formació de parelles lingüístiques en modalitat virtual, i fins al 29 de maig, el CPNL ha format 529 noves parelles lingüístiques que es troben per practicar el català a través de videotrucada. Si sumem totes les que s’han format des de l’1 de gener de 2020 fins al 29 de maig, la xifra s’eleva a 646, fet que suposa un 58% més que les 409 de l’any 2019.

Les noves parelles lingüístiques virtuals surten, en bona part, dels inscrits al programa de Voluntariat per la Llengua (tant voluntaris com aprenents), però també de nous inscrits, com les 541 persones que han optat per la modalitat en línia, o totes dues alhora, a l’hora de marcar les seves preferències en la fitxa d’alta. D’aquestes, 226 eren voluntaris i 315, aprenents.

La situació creada per la pandèmia ha obligat el Consorci a fer un esforç extra per atendre la demanda de parelles virtuals i equilibrar el nombre d’aprenents i voluntaris. El d’aprenents, segons explica la coordinadora del Voluntariat per la Llengua del CPNL, Anna Gallego, acostuma a ser més alt, si més no d’entrada, perquè des dels cursos de català del Consorci es recomana a molts alumnes que s’inscriguin al programa de parelles lingüístiques per practicar el català d’una forma distesa.

Amb la irrupció de la pandèmia, els diferents centres del Consorci es van llançar a buscar voluntaris per equilibrar la demanda. Ho van fer a través de crides a les xarxes socials i amb la participació d’entitats i establiments col·laboradors del programa. “Amb el confinament, els alumnes van haver d’interrompre les classes presencials i el Parla.cat [plataforma en línia d’aprenentatge del català] no ho podia absorbir tot. Necessitàvem voluntaris i els vam trobar. Ara ho tenim tot bastant equilibrat”, explica Gallego.

Les darreres dades mostren un augment espectacular del nombre de parelles lingüístiques virtuals, que encara seria més gran si s’hi comptessin les parelles presencials, d’abans de la pandèmia, que pel seu compte, han canviat els tradicionals cafès en un bar per converses des de casa per videotrucada a través del mòbil, la tauleta o l’ordinador. Tot això suposarà un progressiu abandonament de les converses cara a cara?

Gallego està convençuda que no. “Hi haurà una convivència més forta entre presencialitat i virtualitat, augmentarà el nombre de parelles virtuals, però la modalitat presencial no es perdrà. Ja hi ha moltes parelles que ens demanen quan podran tornar a fer trobades presencials i algunes que ens envien fotos del retrobament amb la màscara posada”, relata.

La coordinadora del Voluntariat per la Llengua del CPNL recorda que, a banda de les converses amb la parella lingüística, els participants en el programa valoren molt “les activitats complementàries que se’ls ofereixen per descobrir el territori, la cultura o l’activitat social del país i conèixer altres voluntaris, aprenents i alumnes dels cursos del CPNL”. Els responsables del VxL estan treballant per oferir també aquestes activitats en línia mentre no es poden recuperar les presencials.