La UGT demana l’oficialitat del català a la UE

Posted on Tagged

Engega una campanya per reclamar la presència de la llengua en les noves tecnologies

La UGT de Catalunya ha engegat aquest dimarts la campanya El dia a dia, en català, una sèrie de “píndoles” audiovisuals que distribuiran per les xarxes socials en què reclamen la oficialitat de la llengua a la Unió Europea per poder “fer servir diàriament i amb normalitat en català en tots els àmbits de la vida”.

La campanya se centra en tres exemples del món tecnològic on el català hi és absent: l’assistent de veu Alexa, al quan no es pot demanar ni que posi el despertador de bon matí per llevar-se en la llengua pròpia; el navegador per GPS de Google, que no entén el català; i Trip Advisor, que rebutja els comentaris en aquest idioma. “Per poder utilitzar el català en el nostre dia a dia ha de ser reconegut a Europa”, diuen els tres vídeos.

David Papiol, secretari de Mobilitzacions i Agitació de la UGT de Catalunya, explica que una eventual oficialitat del català a la Unió Europea aplanaria molt el camí perquè empreses tecnològiques com les dels tres exemples incorporessin aquesta llengua als seus productes i serveis. La campanya està dirigida, bàsicament al públic jove, però el sindicat també ha mantingut reunions amb els partits catalans perquè pressionin per fer oficial el català a la UE.

De moment, tant Esquerra, com Junts per Catalunya, com els Comuns s’han mostrat a favor de demanar l’oficialitat aquesta legislatura, mentre que el PSC s’ha compromès a “fer passos” perquè les “institucions europees facin un esforç per respectar totes les comunitats lingüístiques”. Aquesta mateixa petició ja s’havia fet fa uns anys a Josep Borrell quan aquest era el president del Parlament Europeu i no en va fer cap cas.

El secretari general de la UGT de Catalunya, Camil Ros, creu que “ara és un bon moment” per tornar a reclamar l’oficialitat del català a la UE pel “procés de diàleg” que hi ha en marxa entre el govern català i espanyol. La clau -defensa Ros- és “no situar la demanda en l’àmbit de la identitat, sinó de la cohesió social”, ja que, tal com diu Papiol, “el català és l’eina de cohesió social més potent que tenim al país”.

La campanya té el suport de la Direcció General de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya. La seva directora, Ester Franquesa, ha denunciat l’“anomalia” que suposa que la llengua d’un territori europeu de 14 milions de persones no estigui reconeguda en les institucions europees i ha demanat a l’Estat espanyol que en demani l’oficialitat, que és l’argument que esgrimeix Brussel·les per no reconèixer el català.