Mallorca comença amb un ‘bon dia’ a parlar en català

L’Obra Cultural Balear presenta una campanya per promoure la llengua de forma natural i desenfadada

L’Obra Cultural Balear (OCB) ha presentat aquest dimecres una nova campanya per promoure l’ús social del català que pretén agafar el relleu d’altres accions  de fa uns anys com ‘Cafè per la Llengua’, ‘Sus Mallorca’, ‘la Llengua és la clau’ i ‘Mallorca, m’agrada!’. La nova campanya, Comença amb un bon dia, vol fomentar l’ús de la llengua pròpia d’una manera desenfadada i posant l’accent en el pecat capital dels catalanoparlants: el costum de canviar de llengua si l’interlocutor no parla català. Començar una conversa amb un “bon dia” pot ser una manera de començar a revertir aquesta situació.

Segons les darreres dades de coneixement i ús de la llengua, les de l’Enquesta d’usos lingüístics a les Illes Balears 2014, feta per la Conselleria de Cultura balear, la Generalitat de Catalunya i la Universitat de les Illes Balears (UIB), la immensa majoria de la població entén el català (un 96,8%) i el sap parlar (80,5%), però no l’utilitza en la mateixa mesura, ni tan sols el 40,5% de la població que considera el català com la seva llengua d’identificació, ja que només per al 36,8% és el seu idioma habitual.

La nova campanya mira de contribuir a revertir aquesta tendència i es proposa promoure l’ús social del català, contribuir a la cohesió social i desdramatitzar l’ús i l’aprenentatge de la llengua de forma natural i relaxada.

La campanya és fruit d’un procés participatiu impulsat per l’OCB i el Grup Blanquerna en el qual hi han participat centenars de persones. Durant el primer trimestre del 2019 es farà un altre procés participatiu per dissenyar la part de la campanya adreçada, de forma específica a les empreses privades. De moment, Comença amb un bon dia es farà només a Mallorca, però la idea és que s’estengui a la resta de les Illes Balears i, si s’escau, a altres territoris de parla catalana. La campanya serà present a la televisió, el cinema, la ràdio, internet i les xarxes socials en forma de vídeos i espots publicitaris que quedaran aplegats al web de l’OCB.