Només quatre de cada deu hores lectives de Dret són en català

Font: Plataforma per la Llengua

La Plataforma per la Llengua vincula l’escassa presència de la llengua en la justícia amb la formació universitària

La Plataforma per la Llengua ha presentat aquest divendres un estudi que revela que l’ús del català en els graus de Dret a les facultats de Catalunya està sensiblement per sota de la meitat. Segons l’estudi, fet a partir de les dades declarades en els plans docents de les assignatures i les publicades als webs de les facultats, el percentatge d’hores lectives en català al Grau de Dret és del 41,2%, una xifra que baixa fins al 31,2% en el Màster d’Advocacia. Les dades reflecteixen un lleuger augment de la docència en la llengua pròpia del país, d’un punt en el grau i de dos en els màsters.

L’estudi revela que només la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) ofereix la possibilitat de matricular-se a totes les assignatures en català, mentre que a la Universitat de Barcelona (UB), que és on es fan un el 40% de les hores lectives del grau de Dret a Catalunya, el català només és majoritari en el 13% de les assignatures.

L’informe també ha detectat que a partir del tercer curs del grau de Dret, la presència del català comença a decaure substancialment respecte dels dos primers cursos, una tendència que continua al quart curs i s’accentua al màster. Segons l’estudi, la situació del català és millor en les universitats públiques que en les privades i també en les universitats de fora de Barcelona que en les de la capital de Catalunya.

L’estudi de la Plataforma per la Llengua arriba després que la mateixa entitat hagi revelat que el nombre de queixes que han rebut per la discriminació del català a les universitats ha augmentat un 165% fins a mitjan octubre d’aquest any respecte de tot el 2019. Molts estudiants es queixen que assignatures que s’ofereixen en català en el pla docent s’acaben fent en castellà.

Per revertir aquesta situació, la Plataforma reclama que es garanteixi l’opció de cursar en català els estudis en el seu conjunt i que s’ofereixin grups en català per a tots els horaris, en cas que hi hagi itineraris de matí i de tarda. L’entitat remarca la importància d’assegurar-se que els estudiants tinguin un coneixement ple del llenguatge jurídic en català per poder-se desenvolupar professionalment en aquesta llengua i proposa la creació d’una assignatura sobre català jurídic per avançar en aquest aspecte. 

També recorda l’escassa presència del català en l’àmbit de la justícia on, per exemple, l’any 2019 només el 8,5% de les sentències van ser redactades en aquesta llengua. La documentació redactada en notaries i registres, afegeixen, no arriba ni al 10% dels redactats. I només el 13,6% de la documentació registral presentada és en llengua catalana.