Un 19% dels alumnes de la Catalunya Nord estudien català

Presentació de les dades del català en l’ensenyament, a Perpinyà / APLEC

El percentatge d’estudiants  d’ensenyament immersiu i bilingüe en la llengua autòctona és inferior al dels del País Basc, Còrsega i Alsàcia

Un 19% dels alumnes de primària i secundària de la Catalunya Nord estudien català a l’escola, segons dades de l’Associació per a l’Ensenyament del Català (Aplec), el Comitè Acadèmic de les Llengües Regionals (CARL) i l’Oficina Pública de la Llengua Catalana (OPLC). El percentatge, però, baixa fins al 6,4% si es compten els estudiants que fan immersió lingüística en català o van a l’escola bilingüe català-francès. Un 12,6% estudien la llengua com a matèria optativa.

Les dades les van presentar l’Aplec i la Federació per a les Llengües Regionals a l’Ensenyament Públic (Flarep) en un acte a Perpinyà sobre la situació de les anomenades “llengües regionals de França” amb representants alsacians, bascos, bretons, flamencs i occitans.

Les xifres d’estudiants que cursen català són sensiblement més altes en l’ensenyament primari que en el secundari. Així, el nombre d’alumnes de primària que fan immersió en català o educació bilingüe és de 3.970 i el dels que l’estudien com a assignatura optativa, de 8.911. En el primer cas suposen un 9,1% del total i en el segon, un 20,3%. Sumats fan un 29,4%.

A secundària, les xifres baixen fins als 1.284 alumnes que fan immersió en català o educació bilingüe i 1.350 que l’estudien com a matèria optativa. Tot plegat suposa un 6,9% del total.

Aquests percentatges queden molt lluny de 41% dels alumnes del País Basc sota administració francesa que fan immersió en basc o assisteixen a l’escola bilingüe, el 36% dels corsos i el 18% dels alsacians.

L’Aplec s’ha proposat que els propers anys tots els alumnes de la Catalunya Nord tinguin accés a l’ensenyament del català, tant si és en versió immersiva com en l’ensenyament bilingüe. L’entitat confia que la posada en marxa de l’Oficina Pública de la Llengua Catalana, que té com a objectiu la promoció de la llengua i la cultura catalana, ajudarà a avançar en la presència de la llengua en l’educació formal.

La publicació de les dades sobre el català en l’ensenyament a la Catalunya Nord es produeix en un context de forta conscienciació de la necessitat de promoure la llengua en l’educació. Els parlants de les llengües minoritzades per França es van mobilitzar el 10 d’octubre passat per exigir al govern francès la promoció de les llengües autòctones, especialment en l’ensenyament, després que els darrers anys se n’hagi retallat el finançament i s’hagin reduït els horaris lectius.