WhatsApp en català, webs en castellà

Posted on Tagged

Un 72% dels usuaris de missatgeria mòbil fan servir la llengua pròpia del país

El castellà i l’anglès són més utilitzats en les pàgines d’internet

Augmenta el nombre d’aparells configurats en català.

 

El català és una llengua d’ús comú en la comunicació a través dels sistemes de missatgeria mòbil com WhatsApp i altres, encara que bona part de la població no l’hagi estudiat a escola i tingui algunes dificultats per escriure’l correctament. Així es desprèn de l’Enquesta territorial TIC a les llars de l’any 2017 de l’Idescat, feta pública aquest dilluns, que revela que un 72% dels usuaris de Catalunya fan servir el català en els seus missatges, juntament amb altres llengües, i només un 28% afirma no usar-lo mai o gairebé mai. Poc més de la meitat (un 51,3%) s’expressa en català sempre o gairebé sempre i un 20,7% algunes vegades. Per segments de població, els joves de 16 a 24 anys són els que més fan servir el català (un 82,8%), així com les persones amb un nivell més alt d’estudis (més del 90% en el cas dels llicenciats i diplomats).

Les xifres són semblants en l’ús de la llengua a les xarxes socials com Twitter i Facebook, on utilitzen el català dos de cada tres usuaris (un 66,7%) i un 44,5% ho fan sempre o gairebé sempre. També en aquest cas, hi ha un ús més gran de la llengua entre els joves de 16 a 24 anys (76,9%) i els qui tenen títol universitari (87,2% de llicenciats i 80,5% de diplomats). Els resultats d’ús del català de l’enquesta a més de 3.150 llars catalanes són lleugerament més baixos que els de l’estudi Llengua i consum, de 2016, de la Direcció General de Política Lingüística (DGPL) en què el català en la missatgeria era present en un 73,3% dels usuaris i en les xarxes socials, en el 72,8%.

La presència del català disminueix, de forma progressiva, a mesura que no és l’usuari qui controla l’idioma del canal de comunicació. Així, en el cas dels xats i fòrums dels webs, on l’oferta en català és inferior a la d’altres llengües, el percentatge de catalans que fa servir la llengua pròpia del país és d’un 63,2%. Un 39,5% el fan servir sempre o gairebé sempre i un 23,6% algunes vegades.

Quan es demana als enquestats quin era l’idioma de l’últim web que han visitat, la meitat (50,7%) responen que el castellà, un 35,8% el català i un 10,7%, l’anglès. En aquest cas són els més grans, els qui tenen entre 65 i 74 anys, els qui més afirmen haver visitat el darrer cop un web en català (48,4%). Per nivell de formació, un 52,7% dels qui tenen estudis universitaris diuen que el català és l’idioma de l’última pàgina que han visitat, un percentatge que baixa al 22,4% en el cas dels ciutadans amb educació primària.

La dada positiva per al català ve del salt important que hi ha hagut en el nombre de persones que tenen configurat el mòbil i l’ordinador en aquesta llengua respecte de l’estudi Llengua i consum del 2016. Pel que fa als dispositius mòbils, un 45,7% dels usuaris el tenen configurat en català, una dada encara molt baixa, ja que la major part d’aparells ja incorporen aquesta llengua en les seves opcions, però que és sensiblement més alt que el 34,7% del 2016. En relació a l’ordinador personal, el percentatge d’enquestats que tenen el sistema operatiu configurat en català és d’un 53,6%, gairebé 20 punts més que el 34% del 2016. En aquest terreny hi ha encara molt camp per córrer, tal com s’encarrega de recordar, de forma periòdica, Softcatalà, amb les instruccions per configurar els aparells en català.

A la cua del rànquing hi ha els lectors de llibres electrònics, popularment coneguts com a e-books, on el percentatge d’usuaris que el tenen configurat en català és del 29,9%, i els reproductors MP3, amb un 23%. Dos exemples clars del que comporta l’escassedat d’oferta en la llengua pròpia.