Arrenca el pla per promoure l’ús del català a les escoles de Catalunya
El govern destinarà 2 milions d’euros a potenciar la llengua als centres educatius
El Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya ha presentat aquest dimarts el pla “Activem-nos pel català” per promoure la llengua pròpia a les escoles i els instituts del país. Un total de 800 centres educatius s’han compromès a engegar accions concretes per potenciar l’ús del català i cada any s’hi sumaran 700 més, cent dels quals de forma intensiva en el programa ULAE (Usos Lingüístics a l’Entorn Escolar).
Durant la presentació del pla, el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, ha explicat que l’objectiu del programa és “passar a l’acció per incrementar l’ús del català als centres educatius” i que per fer-ho s’identificaran i compartiran “bones pràctiques” en la promoció de la llengua i se’n farà “un acompanyament amb finançament econòmic”.
L’objectiu del Departament és arribar a tots els centres educatius de Catalunya el curs 2026-2027, tenint en compte que hi ha centres que ja han format part de programes lingüístics des del curs 2021-2022. Anualment els centres prioritzaran una de les deu fites d’usos lingüístics que se’ls proposa, i hauran d’impulsar accions concretes per assolir-la. Les escoles i instituts comptaran amb la col·laboració d’altres centres que ja estan impulsant accions concretes i el govern transferirà 2 milions d’euros als centres del programa “Activem-nos pel català” cada any perquè puguin invertir-los en activitats de potenciació de la llengua.
El programa es desplegarà en dos ritmes diferents. Un de més intensiu per als centres que en tinguin necessitat; i un altre, “Activem-nos pel català”, adreçat a 600 centres. Els participants en aquesta xarxa faran una radiografia dels usos lingüístics del centre a partir d’una eina de diagnosi i seleccionaran tres fites d’impacte que es comprometran a assolir. Entre les deu fites d’impuls del foment del català hi ha l’aplicació de metodologies per garantir la interacció en català entre els alumnes, prioritzar els audiovisuals sobre continguts curriculars en català, dur a terme activitats de dinamització del pati per fomentar-hi el català com a llengua de comunicació, iniciatives de sensibilització lingüística dels professionals del centre educatiu, inclosos els monitors d’activitats extraescolars; accions per millorar el coneixement i l’ús del català de les famílies i activitats per mantenir la llengua pròpia en les sortides escolars.
Durant l’acte que s’ha fet a la Farga de l’Hospitalet de Llobregat, els centres han conegut més de trenta experiències i exemples de bones pràctiques, tant en català com en aranès, com ara projectes per crear continguts a les xarxes amb participació d’influenciadors, tallers d’assertivitat lingüística per a docents i de creació de curtmetratges, recursos per vehicular les comunicacions amb les famílies sempre en català o cartes de compromís lingüístic per a proveïdors del centre (per exemple en menjadors o extraescolars). També s’ha donat a conèixer l’espot de la campanya, que es pot consultar en aquest enllaç.
Paral·lelament, el govern està duent a terme altres accions per augmentar l’ús del català en els entorns educatius com obligar els docents a disposar del nivell C2 de català i la inclusió d’una avaluació oral del català i l’aranès en les proves de competències bàsiques.