Els algueresos ja poden escolaritzar els fills en català

Campanya de la Plataforma per la Llengua per l’escola en alguerès

S’aprova el desplegament de la llei de 2018 que reconeix l’ensenyament en la llengua pròpia de l’Alguer

El català de l’Alguer ha fet un important pas endavant després que la Junta Regional de la Regió Autònoma de Sardenya hagi aprovat les línies d’actuació de la llei del juliol del 2018 que preveu l’ensenyament de l’alguerès en horari lectiu si així ho demanen les famílies dels alumnes del municipi. El reglament estableix l’organització de l’ensenyament del català, el gal·lurès, el sasserès i el tabarquí als centres escolars de Sardenya, la borsa de docents i el finançament necessari, elements sense els quals la llei de fa dos anys estava encallada.

Les inscripcions per als cursos de català es duran a terme fins al 10 de desembre i el Comitè Directiu de la Consulta Cívica per les Polítiques Lingüístiques del Català de l’Alguer ha fet una crida aquest dilluns a les famílies alguereses a aprofitar “l’oportunitat” de matricular-hi els fills en les escoles d’educació infantil, primària i secundària de l’Alguer. El Comitè, presidit per Irene Coghene, ha valorat el desplegament de la llei com “un pas endavant” per garantir una “major consciència del valor de la llengua, com a patrimoni cultural inestimable” de la comunitat i per “garantir l’ensenyament de la llengua a les noves generacions”.

Els pares i mestres interessats a conèixer la nova oferta formativa en alguerès poden participar en el grup de treball Interacció amb les escoles. Per posar-s’hi en contacte han d’enviar un correu electrònic a l’adreça consultallengua@gmail.com.

El desplegament de la llei del 2018 arriba després que entitats com la Plataforma per la Llengua hagin dut a terme campanyes per fer efectiu el dret de conèixer la llengua de la seva ciutat, reconegut per la norma. Tot i la situació fràgil del català a l’Alguer, la immensa majoria de  ciutadans vol que s’introdueixi a l’escola (un 92,3%, segons l’enquesta Els usos lingüístics a l’Alguer del 2015). Segons aquest mateix estudi, el 88,2% dels algueresos entén l’alguerès, el 36,4% el sap parlar amb fluïdesa i el 8.1% l’escriu.

15 thoughts on “Els algueresos ja poden escolaritzar els fills en català

  • 22 de setembre de 2020 at 0:10
    Permalink

    Em fa molt content la notícia. Us felicito.

    Reply
  • 22 de setembre de 2020 at 11:38
    Permalink

    Moltes felicitats, força i no defalliu.
    Una aferrada des de Mallorca.

    Reply
  • 22 de setembre de 2020 at 13:45
    Permalink

    Enhorabona! Preservar la llengua és un tresor viu.

    Reply
  • 22 de setembre de 2020 at 17:52
    Permalink

    Es un pas molt important pel manteniment de la llengua.

    Reply
  • 22 de setembre de 2020 at 21:39
    Permalink

    Felicitats Endavant No defalliu
    El nostre suport ara i sempre

    Reply
  • 22 de setembre de 2020 at 23:20
    Permalink

    Estic molt i molt content.

    Reply
  • 23 de setembre de 2020 at 4:48
    Permalink

    Molt bé!!!
    Salutacions des del Brasil!… aquí tenim un diari que també vetlla pels interessos de la nostra llengua i cultura, és l’ Aqui Catalunha. És un diari en llengua portuguesa dedicat a Catalunua i als Països Catalans en general i el millor és que ja està sent traduït en català. Farem ressò d’aquesta bona notícia!!!
    Felicitats a l’Alguer i als algueresos!!!

    Reply
    • 24 de setembre de 2020 at 0:08
      Permalink

      Des de Catalunya com es podria accedir a la seva lectura?

      Reply
      • 24 de setembre de 2020 at 14:57
        Permalink

        Ja tenim domini català i el podreu trobar aquí: http://www.aquicatalunha.cat
        Veureu que hi ha publicacions encara per corregir ja que es fan automàticament, per això demanem, per ara, una mica de paciència que ben aviat el responsable de les correccions ho va corregint. Ja hi ha més de 30 articles corregits, entre actuals i antics.
        Els recursos que disposem són molt deficients, per això demanem també, per qui ho vulgui i pugui, entrar a la botiga del lloc web i fer alguna compra d’algun dels llibres que estan a disposició. Això farà que una petita part d’aquest preu sigui per l’autofinançament i continuar fent aqiesta feina.
        Molt agraïts per l’interès i bona lectura!!!

        Reply
  • 23 de setembre de 2020 at 11:33
    Permalink

    Des de València, enhorabona algueresos per aquest pas tan important en la recuperació de la nostra comuna llengua

    Reply
  • 23 de setembre de 2020 at 15:25
    Permalink

    Endavant amb l aprenentatge acadèmic del català.

    Reply
  • 26 de setembre de 2020 at 21:41
    Permalink

    Enhorabona algueresos. La nostra llengua forma part de la nostra identitat. US desitjo molta sort perquè amb les llengües minoritàries els parlants hem de fer més esforços però s’ha Val.
    Des de Reus (Tarragona)

    Reply
  • 23 de gener de 2022 at 19:53
    Permalink

    ÀNIMS ! ENTRE TOTS HO FAREM TOT ! ENHORABONA !!!

    Reply