Barcelona oferirà 5.000 noves places anuals de cursos de català
L’Ajuntament augmenta d’1,9 milions d’euros a 3,1 milions l’aportació al Consorci per a la Normalització Lingüística
L’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni; el conseller de Política Lingüística, Francesc Xavier Vila; i la comissionada d’ús social del català de l’Ajuntament, Marta Salicrú, han anunciat aquest dilluns la incorporació de 23 nous professionals al Consorci per a la Normalització Lingüística de Barcelona a partir del curs 2026-2027, que generaran unes 5.000 noves places de cursos. L’acord preveu un augment de l’aportació de l’Ajuntament, que passarà d’1,9 milions d’euros anuals a un mínim de 3,1 milions.
L’acord és fruit del procés iniciat el març de 2025, quan el Departament de Política Lingüística va posar en marxa el Pla de xoc per a l’ensenyament del català a adults per donar resposta a la demanda creixent de cursos. La Generalitat va destinar 1,88 milions d’euros al CNL de Barcelona, fet que va permetre incorporar 23 nous docents permanents i 10 de temporals, i ampliar significativament l’oferta formativa a la ciutat, amb nous cursos a tots els districtes i una atenció especial a Ciutat Vella, Sant Martí i Nou Barris.
En paral·lel, es va crear una línia d’ajuts perquè les entitats poguessin convocar cursos de català i els interessats es poguessin matricular al llarg de l’any i amb la màxima flexibilitat d’horaris, dates d’inscripció i modalitat. Un total de 44 entitats de la ciutat van poder oferir cursos gràcies a aquesta mesura.
Més de 150.000 places
Tot i això, la demanda continua sent alta i el nou pressupost acordat queda fixat com a aportació ordinària i passa a formar part del finançament estructural del CPNL, d’acord amb el seu sistema de finançament per trams i el criteri específic de capitalitat de Barcelona previst estatutàriament. L’acord s’emmarca en la col·laboració entre la Generalitat i les administracions locals anunciada en el Pla específic d’impuls del català en el marc de la regularització extraordinària, que el govern de la Generalitat va aprovar al Consell Executiu fa unes setmanes. El pla preveu arribar a més de 150.000 places d’ensenyament i acreditació de català dels nivells A1 i A2 per al curs 2026-2027: 50.000 més que ara.
Colloni, ha destacat que aquestes són “xifres històriques de l’oferta de cursos a Barcelona i dels recursos” que s’hi destinen, amb la qual cosa s’acaba “pràcticament amb la llista d’espera d’usuaris que volen aprendre el català”. Vila, per la seva part, ha destacat la col·laboració entre administracions “per complir amb el compromís signat entre totes en el Pacte per la Llengua”. “El català és fonamental per a la integració i les administracions hem de tenir paper clau”, ha afegit.