USTEC denuncia la “dràstica” reducció de places de cursos del C2 de català d’Educació
El sindicat calcula que aquest any s’han quedat sense la formació necessària 4.500 professionals de l’ensenyament públic
El sindicat de l’ensenyament USTEC ha denunciat la “dràstica reducció de places per als cursos de nivell C2 de català que ofereix el Departament d’Educació [de la Generalitat de Catalunya] aquest curs”. L’organització critica que “només s’han habilitat 1.500 places, la meitat de les de l’any passat, i totes en modalitat virtual”. “Tenint en compte que el curs passat es van presentar 6.000 sol·licituds i 3.000 persones no van obtenir-hi plaça, com pot ser que enguany només s’ofereixin 1.500 places?”, es demana l’organització, que recorda que va ser el Departament d’Educació qui va anunciar que tenir el C2 seria un requisit imprescindible per accedir a la funció pública docent.
Segons USTEC, s’han quedat sense accés a la formació necessària 4.500 professionals de l’educació pública, sense comptar els milers de persones que no poden accedir a cursos per aprendre català en altres àmbits de la xarxa pública. “Si el compromís amb la llengua és real, és urgent que l’oferta de formació s’ajusti a la demanda”, assenyala el sindicat, que afegeix que “la defensa de la llengua implica no només garantir formació suficient, sinó també potenciar una consciència lingüística activa entre els professionals de l’educació i també l’alumnat”. “Cal formar el personal en sociolingüística i reforçar-ne l’empoderament perquè siguin agents de canvi als centres, amb una actitud positiva i activa cap al català i l’aranès”, manifesta l’organització.
Manca de materials en català
El sindicat proposa que el govern garanteixi “formació curricular en sociolingüística per a l’alumnat i que s’engeguin campanyes de conscienciació lingüística perquè tots i totes prenguem consciència de la importància de mantenir la llengua arreu”. També demana que s’ofereixin “oportunitats de formació contínua per a tots el personal dels centres que vulgui aprofundir en el coneixement del català”. “Aquestes opcions són gairebé inexistents avui en dia, i el Departament hauria de recuperar la formació permanent, que s’ha vist desmantellada en els darrers anys en favor de processos externalitzats”, denuncia.
L’organització alerta, a més, d’”un altre problema recurrent a què s’han d’enfrontar mestres, professorat i personal d’atenció educativa (PAE)”, que és “la manca de materials i recursos en català”. “Molts docents denuncien la predominança de materials en castellà, cosa que dificulta la immersió lingüística i el treball pedagògic en català. Demanem també avançar per dotar de més recursos en català els nostres centres educatius”, diu el sindicat, que exigeix al Departament d’Educació “mesures concretes i eficients per garantir que la llengua catalana, i l’aranesa a l’Aran” i que les dues llengües “siguin una prioritat real en l’àmbit educatiu i al conjunt del país”. “Només així podrem fer front a l’emergència lingüística que vivim”, afegeix USTEC.
Foto: Congrés del sindicat de l’ensenyament USTEC / USTEC