Dos terços dels ciutadans demanen assistents de veu en català

Posted on Tagged

Un de cada tres catalans vol un altaveu intel·ligent i al 88,9% li agradaria que incorporés la llengua pròpia

Un estudi de la Direcció General de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya (DGPL) revela que a dos de cada tres ciutadans els agradaria poder parlar en català amb els assistents de veu. Així ho van assenyalar, de forma espontània, el 67,2% dels les 1.605 persones de més de setze anys a qui es va demanar en quina o quines de les llengües li agradaria poder interactuar amb aquests aparells. Un 66,8% dels enquestats van esmentar el castellà, un 29,3%, l’anglès i un 11,1%, el francès.

Quan es va demanar als qui no havien esmentat el català de forma espontània si, a més, els agradaria que s’hi pogués parlar en aquesta llengua, el 66,7% dels enquestats hi van respondre afirmativament, la qual cosa eleva al 88,9% el percentatge de consumidors catalans que vol que els assistents de veu del tipus Alexa, Google Assistant, Siri, Bixby i d’altres incloguin el català en la seva oferta de llengües. Això suposa 5,5 milions de consumidors potencials (sense comptar-hi altres territoris de llengua catalana). 

L’estudi també revela que un 47,7% dels consumidors ja fan servir assistents de veu en els dispositius tecnològics. El 44,3% a través del mòbil, el 17% amb l’ordinador, el 6% amb la tauleta i el 4% tenen un altaveu intel·ligent. El nombre de persones que utilitza assistents de veu amb el televisor, el cotxe, el rellotge o la polsera intel·ligent, el GPS o la videoconsola és força inferior.

L’estudi de la DGPL demostra la necessitat d’incorporar el català en els assistents de veu quan els altaveus intel·ligents es generalitzin a les llars catalanes, ja que un 34,2% dels enquestats ja expressa el desig de tenir-ne un.

El govern català va aprovar fa uns dies un paquet de noves mesures per impulsar l’ús de la llengua pròpia en l’àmbit digital per mitjà de la contractació pública de productes i serveis que estableixen que el català sigui la llengua de funcionament de les pantalles digitals i els elements d’assistència de veu dels productes i serveis tecnològics contractats per la Generalitat. L’administració dona suport també a projectes com el de Common Voice de Mozilla, liderat per Softcatalà, que es proposa ensenyar a les màquines a reconèixer altres idiomes, entre els quals el català, més enllà dels més parlats del món com l’anglès i el castellà.