Signatura del conveni / Ajuntament de Mequinensa

Mequinensa i l’Acadèmia Aragonesa de la Llengua signen un conveni per impulsar el català

L’acord és el primer que subscriu l’AAL amb un municipi catalanoparlant de l’Aragó

L’Ajuntament de Mequinensa i l’Acadèmia Aragonesa de la Llengua (AAL) han signat aquest dijous un conveni de col·laboració per reforçar la protecció, l’ús i la promoció de les llengües i modalitats lingüístiques pròpies d’Aragó en el municipi. Es tracta del primer acord que l’Acadèmia subscriu amb un municipi catalanoparlant d’Aragó. Fins ara, la institució havia formalitzat convenis amb diversos ajuntaments i comarques per impulsar la protecció i promoció de l’aragonès.

La signatura s’ha fet al Castell de Mequinensa, el lloc on es va forjar la Declaració de Mequinensa de 1984, un document clau en el reconeixement institucional del català d’Aragó que va impulsar el seu ensenyament voluntari a les escoles de l’Aragó Oriental i va promoure el respecte i la conservació de la realitat lingüística aragonesa.

El conveni, signat per l’alcalde de Mequinensa, Antonio Sanjuán Soler, i el president de l’Acadèmia Aragonesa de la Llengua, Javier Giralt, tindrà una vigència de quatre anys i estableix un marc de col·laboració per desenvolupar iniciatives culturals, educatives i científiques relacionades amb el patrimoni lingüístic del municipi.

Entre les actuacions previstes, l’Acadèmia, institució científica oficial encarregada de vetllar per les llengües pròpies d’Aragó, assessorarà l’Ajuntament sobre l’ús del català d’Aragó i col·laborarà en la revisió i traducció de textos. A més, les dues institucions podran organitzar conferències, jornades, cursos, presentacions de publicacions i altres activitats de divulgació, així com col·laborar en publicacions, projectes de recerca i iniciatives vinculades a les noves tecnologies aplicades al llenguatge.

Primera reunió

El conveni preveu també la creació d’una Comissió Mixta de Seguiment, integrada per representants de totes dues institucions, encarregada de coordinar i avaluar les actuacions previstes. Coincidint amb la signatura de l’acord, ja s’ha fet una primera reunió per començar a planificar les accions conjuntes.

Amb aquest conveni, l’Ajuntament de Mequinensa reforça el seu compromís amb la conservació i promoció d’un dels principals elements de la seva identitat cultural i obre una nova etapa de col·laboració amb l’Acadèmia Aragonesa de la Llengua per impulsar la recerca, la divulgació i la transmissió del català d’Aragó a les futures generacions, en continuïtat amb el llegat de la Declaració de Mequinensa de 1984.

Comparteix:

Subscriviu-vos-hi Dona'ns suport a l'Aixeta