El 60% dels professors de valencià ha signat contra l’homologació del C1 de català al batxillerat
Les entitats han recollit més de 2.000 signatures contra el projecte de decret del Consell
Un total de 840 professors de valencià, que representen el 60% dels docents d’aquesta assignatura, han signat el document de l’Associació Cívica per la Llengua El Tempir, STEPV-Intersindical Valenciana i Escola Valenciana-Federació d’Associacions per la Llengua que exigeix la retirada del decret d’homologació del C1 de valencià als alumnes de batxillerat que aprovin amb un 7 o més aquesta matèria.
Les tres entitats, que han recollit més de 2.000 signatures contra el Projecte de decret del Consell, en procés de tramitació, i l’han registrat a la Conselleria d’Educació, es mostren satisfetes del resultat de la campanya i insten el govern a retirar el decret.
Les entitats asseguren que el projecte de decret no té en compte criteris educatius, pedagògics, lingüístics o sociolingüístics, ni hi ha una avaluació de l’aplicació del PEPLI (Programa d’Educació Plurilingüe i Intercultural), que segons la llei de plurilingüisme s’ha de fer al cap de quatre anys de la seva aplicació. També assenyalen que el currículum de valencià no està pensat per atendre les exigències del Marc Europeu Comú de Referència (MECR) i que “el professorat de valencià hauria de prescindir de la majoria de currículum per a garantir que el seu alumnat obté els nivells recomanats en el decret, fet que seria il·legal”.
Tot plegat -denuncien les entitats- “trasllada al professorat de valencià una responsabilitat que no li correspon i una pressió terrible davant famílies i alumnat”. Posen com a exemple que hi ha alumnes que potser es mereixen un 7 o més en batxillerat per l’avaluació de totes les competències pròpies del curs, però que no arriben a aquest nivell en expressió oral o escrita d’acord amb els criteris del MECR.
Per als responsables de la campanya, homologar les competències lingüístiques no és responsabilitat de l’ESO ni del batxillerat, sinó d’organismes com les Escoles Oficials d’Idiomes (EOI), la Junta Qualificadora de Coneixements de Valencià (JQCV), i la Comissió Interuniversitària d’Estandardització d’Acreditacions de Coneixements de Valencià (CIEACOVA).
Les entitats remarquen que hi ha altres aspectes de la llei de plurilingüisme que no s’han desenvolupat com l’atenció als alumnes nouvinguts i recorden que el batxillerat està orientat a l’accés a la universitat i les proves de la selectivitat són escrites, per la qual cosa la competència oral que exigeix nivells com el C1 de Valencià no està garantida.
“Aquest decret repercuteix negativament en el prestigi social del valencià i no contribuirà al seu ús social, aspecte sobre el qual cal una intervenció real i urgent per a evitar el greu retrocés social del valencià”, insisteixen les entitats. “De fet, només cal veure què ha passat en altres territoris del nostre domini lingüístic on s’han aprovat mesures semblants i els resultats han estat ben negatius per a la llengua”, afegeixen.