El Conselh d’Aran demana incloure la vehicularitat de l’aranès a la llei de llengües de l’ensenyament

La síndica alerta de la situació “dramàtica” de l’occità entre els joves

La síndica d’Aran, Maria Vergés, ha registrat aquest dijous al Parlament de Catalunya una iniciativa legislativa que demana modificar la Llei de llengües oficials en l’ensenyament, aprovada per la cambra al març i que no fa cap referència a l’aranès com a llengua vehicular als centres educatius.

Vergés ha fet aquest tràmit després d’haver comparegut davant la comissió d’Afers institucional del Parlament en què ha exposat la “situació especialment fràgil” de l’occità de l’Aran i “la manca de finançament” de la Generalitat a la protecció d’aquesta llengua. La síndica traslladava, d’aquesta manera, el que s’havia aprovat, per unanimitat al Conselh Generau d’Aran en un ple extraordinari.

La síndica ha demanat que la mesura es tramiti “per procediment de lectura única, per no allargar més aquesta situació de falta de seguretat jurídica” i s’ha mostrat confiada que, com a mínim, els grups que van aprovar la llei (el PSC, ERC, Junts i Comuns) s’avindran a introduir l’esmena. La portaveu d’ERC, Marta Vilalta, ha assegurant en la comissió al Parlament que la normativa lingüística aprovada a la cambra remet a l’Estatut de Catalunya i a la Llei d’Educació de Catalunya (LEC), que deixen clar que l’aranès és la llengua vehicular de l’Aran.

Els quatre grups parlamentaris van aprovar la nova llei de llengües en l’ensenyament, que reconeix el caràcter “curricular” del castellà i no especifica la vehicularitat de l’aranès per donar resposta a l’ordre del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) d’aplicar un 25% de castellà a tots els centres educatius de Catalunya al marge de quin sigui el seu entorn sociolingüístic.

Vergés ha exposat la “dramàtica” situació de l’occità a l’Aran basant-se, en bona part, en l’enquesta feta pública fa uns dies a 126 estudiants de quart d’ESO i de primer de Batxillerat de l’Institut de Vielha que mostra que només un 17,9% dels joves la tenen com a llengua familiar i un 18,8% com a llengua d’identificació. A les xarxes socials, tan sols un 2,4% dels estudiants declarava haver fer en aranès la darrera publicació a les xarxes socials. Les dades d’ús contrasten amb les del coneixement, ja que set de cada deu joves afirmen tenir un bon nivell d’occità.

Pel que fa a les altres llengües, el català és la llengua d’identificació de poc més del 10% dels alumnes, mentre que el castellà ho és de més del 60%.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

LinkedIn
Share