El govern de Catalunya impulsa els musicals de gran format en català

El Departament de Cultura anuncia que aquest any hi haurà tres espectacles i posa en marxa una línia de suport a aquesta modalitat clau per atraure el públic

El govern de Catalunya ha anunciat aquest dimecres que impulsarà els musicals de gran format en català, una modalitat d’espectacle clau en la presència de la llengua pròpia al teatre, ja que atrau un gran nombre d’espectadors. Segons ha anunciat el Departament de Cultura, aquest mateix any hi haurà a Catalunya tres musicals de gran format en català i el govern, conjuntament amb el sector, ja n’ha assegurat l’existència d’un altre l’any vinent. 

La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, ha explicat, durant la presentació de temporada del Teatre Nacional de Catalunya (TNC), la importància d’impulsar aquest tipus d’espectacles. “Si ens fixem en les dades, veiem que mentre que els musicals suposen menys del 5% del nombre d’espectacles programats, representen el 17% dels espectadors que van al teatre i d’aquests espectadors de musicals, un 62% els va a veure en castellà”, ha exposat Garriga. “Per això, com a Departament, durant aquesta legislatura hem volgut revertir aquesta situació, en línia amb l’aposta que hem fet per la llengua catalana”, ha afegit

El primer musical que s’estrenarà a la taquilla catalana és d’un equipament públic. El Teatre Nacional de Catalunya obre la temporada de la Sala Gran amb el muntatge Ànima, que es podrà veure a partir del 26 de setembre. Ànima és una història a partir de fets reals que té com a punt de partida la indústria de les pel·lícules d’animació dels grans estudis nord-americans. “És la nostra feina com a institucions públiques apostar per produccions ambicioses, amb tantíssims professionals implicats i en la nostra llengua”, ha manifestat la consellera.

A part de l’aposta pública pels musicals, el Departament de Cultura també ha anunciat una nova línia de suport a grans musicals en llengua catalana. Aquests ajuts s’atorguen en forma d’aportacions reintegrables. “Amb aquesta línia, el que volem és donar oxigen a l’esforç inicial de les empreses i assegurar que cada any hi hagi com a mínim un gran musical en català de gran format”, ha explicat Garriga. El primer musical que ja s’ha anunciat, i que compta amb l’impuls d’aquesta línia, és El dia de la Marmota, dirigit per Àngel Llàcer i Manu Guix i produït per The Producers, que s’estrenarà aquest desembre al Teatre Coliseum. I l’any 2025 es representarà un nou musical, també amb el suport d’aquesta línia.

A tota aquesta oferta, cal sumar-hi també el musical Mar i Cel d’Àngel Guimerà, produït per Dagoll Dagom, que tornarà a portar als escenaris catalans aquest any 2024. En aquest cas, l’espectacle compta amb el suport del Departament de Cultura a través de la línia de subvenció pluriennal al desenvolupament i a la producció de nous muntatges teatrals de sala i de carrer de caràcter professional per al període 2023-2026.

Pel que fa als musicals de petit i mitjà format, l’augment pressupostari el 2023 va permetre incrementar en un 30% la dotació dels ajuts pluriennals per al sector teatral per als anys 2023-26. L’increment també ha permès bonificar les produccions de musicals familiars, el planter del futur públic de musicals en català.

Foto: Presentació de la temporada 2024-2054 al Teatre Nacional de Catalunya / Departament de Cultura

Comparteix:

Subscriviu-vos-hi Dona'ns suport a l'Aixeta