Thursday, December 12, 2024
Actualitat

Google ha fet perdre presència al català a dos terços dels webs multilingües

La versió en castellà rep el trànsit que tenia la catalana abans de la incidència al cercador, que no respecta les preferències dels usuaris

Dues terceres parts (el 66,5%) dels llocs web multilingües que tenen la versió en català han perdut trànsit en la versió en aquesta llengua, segons un informe de l’Aliança per la presència digital del català presentat aquest dimarts. L’Aliança, formada per deu entitats que s’han unit per promoure la presència de la llengua catalana en els diversos àmbits del món digital, ha quantificat la pèrdua de visibilitat del català en les cerques web, especialment a Google, durant els últims mesos.

L’estudi ha analitzat el trànsit web de 639 llocs web multilingües (dominis principals i subdominis) provinents d’un total de tretze col·laboradors dels sectors públic, acadèmic, mediàtic i empresarial i ha conclòs que hi ha una coincidència temporal de les incidències, fet que fa pensar que hi va haver un canvi sobtat en la indexació a Google que permetria explicar el problema. Hi ha, a més, una forta correlació (80% de mitjana) entre el trànsit en català i en castellà, la qual cosa significa que la versió en castellà guanya gairebé una pàgina vista per cada una que perd la versió en català. Aquesta correlació és molt més feble (0,25) entre el català i l’anglès. Això vol dir que un augment de les visites cap al web en castellà implica una pèrdua de visites a la pàgina en català.

L’estudi constata també que els cercadors han deixat de respectar les preferències lingüístiques explícites dels usuaris. El contingut en català dels webs multilingües ha perdut visibilitat als resultats de les cerques amb independència de la configuració d’idioma del dispositiu, el navegador i el perfil d’usuari. 

El canvi de tendència del trànsit aportat des del cercador de Google es detecta, de forma generalitzada, durant la primavera del 2022 i persisteix fins ara. El fenomen no afecta de la mateixa manera tots els llocs web i es manté tant a webs amb el domini .com, .org, .cat o .es. Tampoc no hi té res a veure la disponibilitat del contingut, ja que no hi ha hagut canvis en la quantitat ni en la qualitat del contingut en català.

Per tot plegat, l’Aliança alerta que “la llengua catalana té un greu problema de visibilitat a la xarxa” assenyala que “calen mesures ràpides per part dels proveïdors de cerca web per restaurar la situació anterior”. El conjunt d’entitats ha lliurat l’informe al govern català i el posarà a disposició de les empreses que gestionen els principals cercadors web perquè l’utilitzin “per restaurar al contingut en català la visibilitat que li han fet perdre”, segons ha assenyalat Albert Cuesta, coordinador de l’Aliança. El document també es farà arribar al públic en general, als mitjans de comunicació, així com als diputats del Parlament Europeu actius en qüestions relacionades amb les llengües minoritzades de la UE perquè pugui ser utilitzat en les seves iniciatives legislatives.

L’estudi ja està disponible al web de l’Aliança per la presència digital del català, que treballa per establir un dispositiu de monitoratge continuat de la visibilitat del contingut en català als cercadors que faciliti la detecció d’eventuals canvis, siguin a millor o a pitjor.

L’informe, alerten els autors, arriba en un moment crític, quan l’aparició dels xatbots d’intel·ligència artificial (IA) està canviant la forma en què els usuaris cerquen i interactuen amb el contingut digital, que aquestes eines extreuen principalment de fonts en llengües majoritàries. Per tant, és imprescindible que es restableixi la presència adequada del contingut en tots els idiomes en què està disponible abans que els xatbots prenguin el relleu de la cerca web tradicional.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Verified by ExactMetrics