La campanya “Reciprocitat Ara!” fa trenta mesos

Els responsables de la iniciativa lamenten els pocs avenços en el foment de l’espai comunicatiu comú del català

La campanya “Reciprocitat Ara!” celebra aquest cap de setmana trenta mesos des que es va posar en marxa amb l’objectiu d’aconseguir que totes les cadenes de ràdio i televisió públiques que emeten en català es puguin rebre a tots els indrets de l’àmbit lingüístic.

Els responsables de la campanya lamenten que, fins ara, només s’han assolit “lleugers avenços, però sense la reciprocitat plena que donaria sentit de normalitat a la nostra llengua comuna”. Tot i això, la plataforma assegura que “els esforços per obtenir-la no defalleixen i s’incrementen cada dia que passa”.

Les Corts Valencianes van aprovar el març de l’any passat una proposició no de llei (PNL) que demana impulsar la reciprocitat entre els canals de televisió del País Valencià (À Punt), Catalunya (TV3) i les Illes Balears (IB3). El setembre passat, el president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès, i el de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, van acordar treballar per la reciprocitat de TV3 i À Punt i, mentre es concreta aquest objectiu, compartir els continguts de les aplicacions digitals dels seus mitjans de comunicació públics. Des d’aleshores, però, no hi ha hagut avenços significatius.

La campanya, iniciada per Decidim, la Plataforma pel Dret a Decidir del País Valencià, va començar amb una sèrie de piulades diàries a Twitter al mes de gener de 2020 i es va estendre a altres xarxes socials com Facebook i Instagram, on té centenars de milers d’impactes mensuals. Segons els seus impulsors, la iniciativa “ha aconseguit que molts sectors que van des del món polític, sindical, professional, de l’àmbit cultural i social hi mostrin el seu suport públic”.

“Reciprocitat Ara!” ha difós diversos vídeos, ha penjat pancartes per tots els territoris, ha participat en articles, entrevistes, programes de ràdio i televisió, entrevistes amb partits polítics i institucions i actes públics i ha impulsat proposicions i esmenes legislatives.

Els responsables de la campanya lamenten, però, que no s’estigui aprofitant la conjuntura política actual, en principi favorable a unir esforços en matèria lingüística, per desencallar la reciprocitat. “Els partits polítics estan malbaratant tot un cicle polític, defugint la responsabilitat històrica que tenen amb la nostra llengua. No sabem a hores d’ara si hi haurà continuïtat o estarem abocats a un nou cicle on podem passar de la insensibilitat actual a la pura agressió institucional contra la nostra llengua minoritzada” remarca Antoni Infante, el portaveu de la campanya. “El valencià/català està en emergència lingüística a tot el domini lingüístic i necessitem, sense dilacions, que la reciprocitat arribe a tothom per a poder enfortir el nostre sistema comunicatiu i el nostre mercat cultural, lingüístic i audiovisual. No té trellat que sent un públic potencial de més de 10 milions de persones, sols arribem al públic limitat dintre de les fronteres autonòmiques”, afegeix Infante.

“ReciprocitatAra!”, mantindrà la presència diària durant tot l’estiu i prepara diferents novetats per a la tardor. La campanya recorda que deu milions de persones conformen un únic mercat cultural, estructurat al voltant d’una llengua comuna.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

LinkedIn
Share