Rècord de queixes per discriminació lingüística
La Plataforma per la Llengua va rebre el 2020 un 80% més de reclamacions que l’any anterior
La Plataforma per la Llengua ha fet públic aquest dijous l’Informe de queixes 2020, que presenta una xifra rècord de reclamacions per discriminació lingüística. L’entitat va tramitar el 2020 un total de 1.303 queixes, fet que suposa un 79,7% més de reclamacions que les 725 del 2019.
Segons explica l’entitat, l’augment de l’activitat del servei de queixes ha estat constant els darrers anys: el 2016 van rebre 395 queixes; el 2017, 431; i el 2018, 570. A novembre de 2021, el nombre de queixes de l’any ja supera les 1.500 i, per tant, el rècord de 2020.
La Plataforma per la Llengua atribueix aquest fenomen a l’augment en el nombre de socis de l’entitat, que entre el 2010 i el 2021 ha passat de tenir-ne 2.000 a més de 24.000, i a una extensió de la consciència lingüística entre la població.
Pel que fa a la naturalesa de les queixes, dues terceres parts de les rebudes el 2020 denunciaven fets que constituïen vulneracions de l’ordre jurídic vigent i la mateixa proporció feien referència a l’intercanvi comercial.
La pandèmia del coronavirus va fer augmentar el 2020 el percentatge de queixes relacionades amb els serveis web, ja que molts serveis es van vehicular de forma virtual. Així, un 22,9% de les reclamacions van ser per discriminació lingüística a internet, un percentatge que era del 15,9% el 2019. En canvi, la proporció de queixes per l’atenció oral va passar de 4 de cada 10 el 2019 a una tercera part del 2020.
Tot i que la Plataforma per la Llengua rep queixes de tot l’àmbit lingüístic catalanoparlant, nou de cada deu reclamacions provenen de Catalunya. Dins de Catalunya, Barcelona va generar quatre de cada deu queixes.
Pel que fa al rànquing d’empreses i institucions que han estat objecte de més queixes, el del sector públic l’encapçala el Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, seguit del d’Educació i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. En el sector privat, a dalt de tot del podi hi ha TripAdvisor, seguit d’Amazon i, en tercer lloc, CaixaBank i Google.
L’entitat ha fet una crida a les institucions públiques, les empreses i les entitats privades a “revisar les pràctiques contràries als drets lingüístics dels catalanoparlants i a la plena normalització de la llengua catalana”.