Traves per estudiar català a l’escola pública de la Catalunya Nord

La Plataforma per la Llengua reclama a les autoritats que facilitin l’aprenentatge de l’idioma propi del país

La Plataforma per la Llengua ha denunciat els problemes que tenen a la Catalunya Nord per estudiar català a les escoles públiques, que escolaritzen el 90% dels alumnes, tot i que els estudiants hi tenen dret.

L’entitat ha detectat entrebancs a l’escola primària del Voló, al col·legi de Portvendres i als liceus d’Argelers i Prada. Al Voló es preveu el tancament d’una classe bilingüe, fet que sobrecarregaria les altres classes a primària i maternal, que ja estan saturades. Les famílies de l’escola han iniciat una campanya a Change.org per aturar l’eliminació d’aquesta classe bilingüe i, de moment, les institucions n’han aturat l’eliminació.

Pel que fa al col·legi de Portvendres, les classes de català s’han programat de 12.30 a 13.30 h, fet que dona als alumnes només mitja hora per dinar. Els qui van a casa a dinar ni tan sols es poden plantejar assistir-hi.

Al liceu d’Argelers, els alumnes que volen fer classes de català han de renunciar a assignatures essencials per al seu futur acadèmic, i això ha fet que enguany la meitat dels alumnes hagin renunciat a fer-les. L’Ajuntament d’Argelers coneix el problema, però el marge d’actuació que té per resoldre-ho és limitat perquè no en té la competència. Pel que fa al liceu de Prada, les classes de català s’han programat el dimecres a la tarda, quan no hi ha transport escolar. Aquest horari impedeix als alumnes tornar a casa un cop acabades les classes i desincentiva que els estudiants s’hi apuntin.

Davant aquesta situació, la Plataforma per la Llengua reclama a les autoritats competents (les direccions, el rectorat, el Ministeri d’Educació i l’Acadèmia de Montpeller) que actuïn per facilitar l’aprenentatge del català. També demana a les famílies que facin públiques les dificultats que tenen. L’entitat remarca que la inestabilitat de les línies bilingües dels darrers anys fa que sovint els alumnes hi renunciïn per les complicacions i la incertesa de no saber si podran continuar estudiant la llengua en el futur.

La Plataforma per la Llengua contraposa a aquestes dificultats els casos de les escoles de la Bressola i d’Arrels, d’ensenyament immersiu, que “són una demostració de l’interès dels catalans del nord per escolaritzar els seus fills en català”. Arrels, que forma part del sistema públic, escolaritza 305 alumnes en dues escoles de maternal i primària. La Bressola, que és privada, enguany ha pogut sumar un segon col·legi a la seva oferta educativa i ja escolaritza gairebé 1.100 alumnes. Els alumnes matriculats en aquesta modalitat representen menys del 10% dels que estudien català i menys del 2% del total de la Catalunya Nord.

L’entitat recorda que el juny passat l’Oficina Pública de la Llengua Catalana, l’Acadèmia de Montpeller, la regió d’Occitània i el departament dels Pirineus Orientals van acordar que d’aquí a deu anys tots els centres escolars hagin d’oferir ensenyament en català o de català, i que tots els alumnes hi puguin accedir.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

LinkedIn
Share