Òmnium Cultural passa a l’acció pel català

L’entitat presenta un pla d’actuacions per potenciar la llengua en l’audiovisual, la tecnologia, el cinema, l’esport i entre els nouvinguts

Òmnium Cultural ha presentat aquest dimarts la campanya “El català és teu” amb què pretén contribuir a millorar la situació de la llengua allà on és més feble. En la presentació de la iniciativa, a la Filmoteca de Catalunya, el president de l’entitat, Jordi Cuixart, ha advertit que el català viu, arreu dels Països Catalans, una “situació de retrocés” que impedeix “viure plenament” en la llengua pròpia del país i ha fet una crida a “enfortir el consens al voltant de la llengua” amb una sèrie d’accions concretes en els àmbits on la reculada és “més important i visible”

Cuixart ha recordat dades com el fet que només el 9% de les sentències judicials de Catalunya siguin en català, que tan sols el 2% de les pel·lícules es poden veure en aquesta llengua, que la presència del català a les plataformes de continguts audiovisuals és testimonial i que l’Estat espanyol i el francès no descansa en el seu “embat contra la llengua” amb mesures com la llei de l’audiovisual espanyola, que ignora el català; les sentències que imposen un 25% de castellà a les escoles i la resolució del Consell Constitucional francès contra la immersió lingüística.

Davant aquest panorama, Òmnium posarà en marxa diverses accions amb la col·laboració de diferents entitats i organitzacions del país. Per tenir un bon diagnòstic de la situació, s’organitzaran jornades al voltant de la llengua que comptaran amb la participació de lingüistes experts. L’extensió de l’ús del català entre els nouvinguts es promourà amb el projecte Tàndem cultural, en col·laboració amb el Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL) i l’entitat d’inclusió social Apropa Cultura, en què es vol renovar la parella lingüística fent que els vinguts de fora i els catalanoparlants gaudeixin plegats d’activitats culturals.

Pel que fa al camp de l’audiovisual, un dels que més preocupa darrerament, Òmnium s’ha proposat crear una “gran fàbrica de continguts audiovisuals” en català perquè la llengua sigui ben present a les grans plataformes de continguts, YouTube i les xarxes socials. Entre les mesures concretes anunciades hi ha la creació d’una xarxa de cinemes on projectin pel·lícules infantils en català que aprofitaria les seus que Òmnium té arreu del país.

L’entitat també vol contribuir a normalitzar el català en els dispositius intel·ligents amb la creació d’un gran banc de veus, amb els diferents accents del domini lingüístic, per posar-lo a disposició de les empreses i permetre que es pugui interactuar en la llengua pròpia amb els aparells de reconeixement de veu. Òmnium vol aprofitar, a més, la potència de l’esport federat (més de 700.000 persones a Catalunya) per potenciar el català en aquest àmbit. Per aquesta raó han arribat a un acord amb la Unió de Federacions Esportives de Catalunya (UFEC) del qual pròximament se’n sabran més detalls.

La presentació de la campanya “El català és teu” ha comptat amb la participació de la vicepresidenta d’Òmnium Cultural, Clàudia Pujol, que ha recordat la trajectòria de l’entitat en defensa del català, i de la sociolingüista Marina Massaguer, que va remarcar la necessitat de “generar més espai d’ús del català a la gent que voldria parlar-lo i no hi té un accés” fàcil i la de “trencar el desequilibri” entre el català i el castellà en l’àmbit audiovisual per combatre la idea que la llengua pròpia “no és apta per a determinats usos”.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.