Un 60% dels alumnes de Valls parlen en castellà al pati

Valls és una ciutat amb majoria de catalanoparlants / Creative Commons

La Plataforma per la Llengua alerta que el català també recula a les ciutats de majoria catalanoparlant

Un estudi de la Plataforma per la Llengua encarregat per l’Ajuntament de Valls ha tornat a encendre les alarmes sobre l’ús social del català entre els joves. Si en l’Estudi sociolingüístic als patis d’escoles i instituts de zones urbanes de Catalunya, publicat el 2019, l’entitat ja va trobar que l’ús del català al pati era del 35% a primària i del 14,6% a secundària, ara ha revelat que un 60% de les converses entre els alumnes als patis dels instituts públics de Valls, ciutat majoritàriament catalanoparlant, són en castellà.

Les dades, obtingudes a través d’una enquesta contestada pels estudiants i un estudi d’observació no participant fet als tres centres escolars, mostra que de les 1.820 converses analitzades, el 59% són en castellà, un 39,4% en català i un 1,6% en altres idiomes. Les xifres indiquen grans diferències en l’ús del català segons els cicles educatius. Així, en els dos cicles de l’ESO, el castellà és la llengua predominant en el 63,7% de les converses, tot i que hi ha una certa millora del català entre el primer cicle (32%) i el segon (37,3%). De mitjana, tan sols una de cada tres converses entre els alumnes d’ESO són en català malgrat que Valls és un municipi en què la majoria de la població el té com a llengua familiar. 

Pel que fa a l’educació postobligatòria, la dada positiva és que el català és la llengua majoritària entre els alumnes de batxillerat (58,6 %) però, per contra, el castellà domina als cicles formatius (74,6%). Aquestes dades mostren, segons remarca la Plataforma per la Llengua, que el camí acadèmic que els estudiants trien marca molt el seu comportament lingüístic, o a la inversa.

El qüestionari també incloïa preguntes relacionades amb el temps lliure i el consum cultural dels joves. Preguntats sobre els tres perfils que més segueixen a les diferents xarxes socials, els alumnes dels tres instituts destaquen, sobretot, creadors castellanoparlants. De fet, la presència de referents en català és pràcticament residual: l’1,6% a TikTok i YouTube i el 2,9% a Instagram. 

Davant la constatació de la reculada de la llengua pròpia en una localitat amb un alt grau de catalanoparlants com Valls, la Plataforma per la Llengua, per encàrrec de l’Ajuntament de la ciutat, engegarà aquest estiu un pla d’actuació per incrementar l’ús social del català entre els joves del municipi que inclourà tallers adreçats a un total de trenta estudiants d’entre tretze i setze anys en què els adolescents faran activitats com enregistrar una cançó de rap, crear mems i doblar retransmissions esportives.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.