Wednesday, April 30, 2025
Actualitat

La Queta torna amb la missió d’impulsar l’ús del català

La campanya “Provem-ho en català, molt per parlar, molt per viure” apel·la a compartir la llengua en una societat diversa

El govern de Catalunya ha presentat aquest dimarts una campanya per al foment de la llengua, una de les cent mesures que l’executiu ha anunciat per impulsar el català. La campanya té un lema “Provem-ho en català, molt per parlar, molt per viure”, una cançó anomenada Començar -amb varietat d’accents- un ball i una protagonista, la Queta.

La imatge de la Queta, que va aparèixer per primera vegada l’any 2005 a la campanya “Donem corda al Català”, s’ha modernitzat. Ara té braços i cames i una varietat infinita d’aspectes que, com ha dit la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, “reflecteix la diversitat de la societat catalana” i “serveix per representar tothom”.

La Queta, a part de professora, futbolista o venedora de xurros, és també la ballarina del videoclip de la cançó que acompanya la campanya. La cançó, que s’ha presentat en un acte al Palau Robert, es diu Començar i l’interpreten Oriol de Ramon i Xavier Coca, els cantants del grup The Tyets, Kelly Isaiah, cantant del grup Koers i el grup Marala Trio. La consellera de Presidència, Laura Vilagrà, ha declarat que la cançó “se’ns ha posat al cap i al cor, i això és el que volem que passi amb el català”.

Els tres objectius principals de la campanya són que tots els ciutadans identifiquin el català com una llengua compartida, acabar amb els prejudicis que impedeixen que la gent tingui ganes d’aprendre el català i que la població faci petites accions per promoure el català com, per exemple, adreçar-se a l’altra gent en català, ja que, com ha explicat el secretari de Política Lingüística, F. Xavier Vila, “les llengües s’aprenen, sobretot, interactuant amb gent” i quan canvies de llengua “prives la gent d’aquest estímul”.

L’acte ha estat presentat per l’actriu Natàlia Sánchez i ha comptat amb l’actuació de The Tyets i Kelly Isaiah, que han interpretat la cançó de la campanya i han fet una crida que es faci més música en català. “El català té una musicalitat molt top” ha declarat Oriol de Ramon.

La presentació de la campanya ha acabat amb la intervenció de les dues ballarines responsables de la coreografia que acompanya la cançó, que han ensenyat a un públic molt animat com han de ballar la tornada d’aquesta.

La campanya està previst que duri com a mínim dos anys, a través dels quals s’aniran presentant noves Quetes personalitzades com la Queta de l’àmbit sanitari, la que juga a videojocs, l’estudiant. A l’espot, les Quetes surten en diferents àmbits: ballant a la discoteca, jugant a futbol, venent menjar, fent una presentació tecnològica i conduint un autobús. per mostrar que es pot parlar en català en totes les situacions.

D’altra banda, el govern ha fet balanç de les cent mesures d’impuls al català, l’aranès i la llengua de signes catalana presentades el novembre. Segons l’informe elaborat pel Departament de Cultura, 51 d’aquestes mesures ja estan en fase avançada d’execució.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Verified by ExactMetrics