El ChatGPT no proporciona un procés coherent en l’aprenentatge d’idiomes
Un estudi de la Universitat Pompeu Fabra revela els avantatges i les mancances de les eines d’intel·ligència artificial per estudiar llengües estrangeres
Un estudi de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) revela que l’ús del ChatGPT per aprendre un idioma estranger presenta mancances importants, tot i els avantatges de l’ús de la intel·ligència artificial (IA) en aquest àmbit. La recerca, que analitza l’ús de ChatGPT per part d’estudiants xinesos que aprenen castellà, ha trobat que la plataforma els serveix per resoldre dubtes concrets, especialment de vocabulari, redacció i comprensió lectora. En canvi, l’ús d’aquesta eina no proporciona un procés coherent i estructurat d’aprenentatge i està mancada d’una visió crítica sobre les respostes que proporciona. És per això que els responsables de l’estudi insten els professors d’idiomes estrangers a assessorar els estudiants perquè puguin fer un ús més reflexiu i crític de ChatGPT.
L’estudi, el primer qualitatiu del món que examina com els estudiants xinesos fan servir el ChatGPT per aprendre castellà, desenvolupat pel Grup de Recerca en Aprenentatge i Ensenyament de Llengües (GR@EL) del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la UPF, l’ha elaborat Shanshan Huang, investigador de GR@EL, sota la supervisió de Daniel Cassany, coordinador d’aquest grup de recerca. Tots dos han publicat recentment un article del tema a la revista Journal of China Computer-Assisted Language Learning.
Per fer aquesta recerca, s’ha examinat qualitativament l’ús de ChatGPT per part de 10 estudiants xinesos que estan aprenent castellà durant una setmana. Concretament, s’han analitzat amb profunditat un total de 370 prompts (o indicacions que cada usuari introdueix a ChatGPT per obtenir la informació desitjada), juntament amb les corresponent respostes de la plataforma. L’estudi s’ha complementat amb qüestionaris als estudiants i amb els comentaris dels diaris d’aprenentatge dels mateixos alumnes.
Pel que fa al potencial de ChatGPT per aprendre llengües, l’estudi assenyala que permet als estudiants resoldre des d’una única plataforma tecnològica diferents dubtes sobre l’idioma estranger corresponent, en aquest cas el castellà. Així, per exemple, poden interactuar amb el ChatGPT per preguntar-li sobre vocabulari i ortografia en lloc de connectar-se primer a un diccionari digital i després a un corrector. D’altra banda, la plataforma es va adaptant al perfil i necessitats de cada estudiant concret, a partir del tipus d’interaccions que cada usuari va plantejant.
Visió poc crítica
Tot i això, l’estudi adverteix que la majoria d’estudiants fan servir el ChatGPT amb una visió poc crítica, ja que normalment no repregunten després d’obtenir una primera resposta del xat a les seves consultes concretes sobre llengua castellana. De les 370 interaccions analitzades, 331 (89,45%) corresponen a una única pregunta-resposta. La resta d’interaccions analitzades formen part de 31 cercles de pregunta-resposta successius en què l’estudiant sí ha demanat a l’eina més claredat i precisió després de la informació obtinguda en primer terme.
D’altra banda, l’estudi mostra quins són els aspectes de les consultes concretes que els estudiants plantegen al xat. Prop del 90% es refereixen a vocabulari (36,22%), comprensió lectora (26,76%) i redacció en castellà (26,49%). En canvi, només 1 de cada 10 corresponen a dubtes gramaticals, sobretot quan es tracta de conceptes complexos, o de comunicació oral.
Els investigadors adverteixen que aquesta distribució del tema de les consultes podria explicar-se per factors culturals i tecnològics. D’una banda, el model d’aprenentatge de castellà a la Xina posa menys èmfasi en la comunicació oral que en les habilitats d’escriptura i comprensió lectora. D’altra banda, la versió 3.5 de ChatGPT, la que fan servir els estudiants que han participat en l’estudi, té més capacitats de generació i interpretació de textos escrits que no pas per interactuar amb els usuaris durant una conversa. Tot i això, caldria analitzar en estudis posteriors si la següent versió de ChatGPT (GPT-4) és més aprofitada pels estudiants de llengües estrangeres per millorar les seves habilitats de comunicació oral.
A la vista dels resultats de l’estudi, els investigadors remarquen que, més enllà de fomentar l’educació digital dels estudiants, és encara més important enfortir el seu pensament crític i les seves habilitats d’autoaprenentatge. Els docents de llengües estrangeres poden jugar un paper fonamental per guiar els estudiants sobre com organitzar pas a pas el seu procés d’aprenentatge amb el suport d’eines d’IA com ChatGPT amb una visió crítica. L’estudi de la UPF recomana que els professors ajudin els estudiants a elaborar prompts més efectius i que incentivin el diàleg amb ChatGPT per explotar millor les seves capacitats. En definitiva, l’estudi aposta per la construcció d’un nou model de relació dels professors, les eines d’IA i els estudiants que enforteixi i millori el seu procés d’aprenentatge.
Foto: Banc imatges Rawpixel / UPF