Els ucraïnesos abandonen el rus
Un 62% dels ciutadans han deixat de consumir del tot contingut en llengua russa des de la invasió
La invasió russa d’Ucraïna ha revifat el sentiment d’adhesió dels ucraïnesos al seu país i l’hostilitat contra Rússia, un fet que s’ha traduït, entre altres coses, en un creixent interès per parlar ucraïnès i per deixar de banda la llengua russa. Durant els primers mesos de la guerra hi va haver un nombre significatiu de parlants de rus que van adoptar l’ucraïnès en la seva vida quotidiana i ara l’estudi sociològic Pràctiques Culturals de la Població d’Ucraïna en el Context de la Guerra, fet per l’ONG Iniciatives Democràtiques dels Joves, revela que un 62% dels ucraïnesos ha deixat del tot de veure i llegir contingut en llengua russa i ara el consumeixen en ucraïnès.
L’estudi mostra també que un 31% dels més de mil enquestats han reduït, de forma significativa, el consum de contingut en llengua ucraïnesa i un 7% han començat a llegir en una llengua estrangera diferent del rus. En total, el 78% dels ciutadans han canviat la llengua dels seus continguts durant la guerra, mentre que un 22% no han fet cap canvi.
Més enllà de la llengua, la invasió russa també ha fet canviar el tipus de continguts que consumeixen els ucraïnesos. El 59% dels ciutadans han començat a llegir o veure més articles o programes de notícies i anàlisi política, un 14% s’han aficionat als documentals, mentre que un 13% consumeixen més entreteniment.
L’adhesió a la llengua ucraïnesa també s’ha traslladat a les xarxes socials. Segons un estudi del Centre d’Anàlisi de Contingut, que compara els hàbits dels ucraïnesos de l’octubre passat, el del 2022 i el del 2020, “a les xarxes socials occidentals com Facebook, X i Instagram es pot apreciar el creixement de la llengua ucraïnesa”. “Més del 90% dels posts a Instagram estan escrits ara en la llengua oficial”, diu l’informe.
A Facebook, entre el 75 i el 80% dels posts estan escrits en ucraïnès, un percentatge superior al 65-70% de l’any passat i al 15-25% del 2020. Una de les dades més rellevants és que l’avenç de l’ucraïnès a YouTube i a TikTok. En aquesta darrera xarxa, la presència de la llengua oficial del país s’ha doblat i ha passat d’una proporció d’un a dos a favor del rus a invertir-se: dos a un a favor de l’ucraïnès.
L’estudi es va fer entre el 20 de setembre i el 20 d’octubre passats en territori ucraïnès, inclòs una part del que actualment està ocupat per Rússia.