Wednesday, April 30, 2025
Actualitat

El català és residual en l’etiquetatge de les grans marques

El català i les grans marques a l’etiquetatge. DGPL Generalitat de Catalunya

La Generalitat de Catalunya demana a les empreses que compleixin el Codi de Consum

Les grans marques que operen a Catalunya fan un ús residual del català en l’etiquetatge dels seus productes, segons l’estudi Emmarca’t. Les grans marques i el català a l’etiquetatge que la Direcció General de Política Lingüística (DGPL) ha dut a terme el 2020 i que analitza els usos lingüístics en els embalatges i etiquetatges dels productes i serveis de 506 productes de 15 marques a les botigues, supermercats i altres establiments.

Segons l’informe, el català només apareix en el 17,8% dels casos en la informació nutricional dels productes, en un 11,4% de les característiques i en un 10,6% de les instruccions d’ús i de seguretat. Per productes, el de les begudes és el que registra un percentatge més alt de presència de la llengua pròpia en l’etiquetatge (35,3%), mentre que en els electrodomèstics i l’electrònica el percentatge és del 2,9%. Pel que fa als sectors, el dels vins i caves és el més sensible amb el català i el 70% dels productes estan etiquetats almenys en aquesta llengua, mentre que el del calçats i els complements és a la cua amb un 3,6% dels productes.

Davant aquest panorama, la DGPL s’ha adreçat a les grans marques empresarials que operen a Catalunya per demanar-los que incorporin la llengua catalana en l’etiquetatge dels productes i en la documentació com els manuals d’instruccions i altres de necessàries per a l’ús, el consum i el maneig adequat de béns i serveis. El govern recorda que l’article 128-1 del Codi de Consum de Catalunya determina que els consumidors tenen dret a rebre en català totes aquestes informacions amb independència del mitjà, format o suport utilitzat, i, de manera molt especial, les dades obligatòries que tenen a veure amb la salvaguarda de la salut i amb la seguretat.

El govern té en marxa la campanya Emmarca’t que es proposa convèncer les empreses de “l’avantatge competitiu” d’utilitzar el català i d’adaptar-se a la llengua dels clients. La campanya valora positivament que hi hagi marques que fan publicitat en català, però els recorda que poden generar falses expectatives perquè els clients confien que també etiquetaran en aquesta llengua i la utilitzaran en els manuals del producte.

El programa s’adreça, de forma prioritària, als sectors amb menys ús del català, com ara els d’electrònica, la informàtica, el d’electrodomèstics i l’automobilístic. També para atenció en sectors com el de la moda que, en alguns casos, ja s’han adaptat al marc legal i ara confien que l’exemple s’estengui a més productes.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Verified by ExactMetrics