Escola Valenciana reclama la continuïtat de l’ensenyament en valencià a secundària

L’entitat considera que la immersió lingüística és el millor model per garantir l’aprenentatge del català
Escola Valenciana ha presentat a la Conselleria d’Educació un informe que analitza l’aplicació de la Llei de Plurilingüisme als instituts el pròxim curs en el qual reclama que es garanteixi l’ensenyament en valencià als alumnes que han seguit aquest model a primària. L’informe assenyala que hi ha 61 centres de secundària on l’ensenyament en la llengua pròpia està en perill a causa de l’aplicació del Programa d’Educació Plurilingüe i Intercultural (PEPLI) a secundària, que no garanteix un mínim del 50% de les hores lectives en valencià.
L’entitat proposa una bateria de mesures per millorar l’aplicació del PEPLI i garantir que els alumnes de 86 escoles de primària puguin mantenir el seu model lingüístic en els 61 instituts de secundària que tenen adscrits. Entre aquestes hi ha que tots els instituts estiguin en condicions d’oferir una càrrega lectiva en valencià superior o igual al 50%. Per Escola Valenciana, però, el programa que millor respon a les necessitats dels alumnes no valencianoparlants és la immersió lingüística.
Escola Valenciana i la Conselleria d’Educació han acordat mantenir una segona reunió per analitzar les dades i proposar mesures com ara la dotació de professors addicionals i que s’implanti la figura del coordinador d’educació plurilingüe. L’entitat iniciarà, a més, una ronda de reunions amb els centres educatius a partir del setembre, que servirà per acompanyar aquests centres i assegurar una major competència plurilingüe en els alumnes.
Escola Valenciana demana també a la conselleria que promogui els canvis que calguin en la Llei de plurilingüisme per garantir el coneixement de les llengües dels alumnes. Una seixantena de centres de secundària van reclamar al març poder-se acollir a l’article 8 de La llei 4/2018, de 21 de febrer que regula el plurilingüisme en el sistema educatiu i que autoritza als centres establir “programes plurilingües experimentals innovadors sempre que compleixin o superin els objectius establerts en aquesta llei”. Aquesta disposició permetria als instituts instaurar un programa d’immersió en valencià, de la mateixa manera que dona llum verda a molts centres de les comarques castellanoparlants per no complir amb el percentatge mínim d’ensenyament en valencià.