Sunday, June 1, 2025
ActualitatDestacats

L’oferta d’assignatures en català a la universitats públiques de Catalunya s’estanca en el 74%

El govern diu que ja s’han assolit totalment el 55% dels objectius del pla d’enfortiment de la llengua pròpia i parcialment el 21%

ACN

L’oferta d’assignatures en català a les universitats públiques de Catalunya es va estancar en el 74% el curs 2023-2024. Es tracta de la mateixa xifra que el curs 2022-2023, quan va augmentar en dos punts respecte del 2021-2022. Segons dades del Departament de Recerca i Universitats, l’oferta d’assignatures en català es manté per sota del 80%, l’objectiu fixat per al 2025 en el pla d’enfortiment del català a les universitats. Per contra, l’oferta en castellà va augmentar el curs passat fins al 34% respecte del 30% de l’anterior i en terceres llengües s’ha mantingut en el 20% els dos darrers cursos. Pel que fa a les queixes de drets lingüístics, les dades apunten a un augment, però a un descens en les denúncies per canvi de llengua en la docència.

El Pla d’enfortiment del català en el sistema universitari i de recerca de Catalunya (PEC), aprovat el 2022, preveia que l’any 2025 s’arribés al 80% de l’oferta d’assignatures a les universitats en català en els graus. Els dos darrers cursos s’ha estancat en el 74%. Malgrat l’estancament i el lent augment en els darrers tres cursos, la consellera de Recerca i Universitat, Núria Montserrat, ha valorat “positivament” aquesta xifra perquè es tracta d’un “pla viu”, que s’està treballant amb les universitats, cosa que fa que es puguin “implementar millores” per assolir un objectiu que, ha remarcat la consellera, és “ambiciós”.

A més, Montserrat ha subratllat que l’impuls al foment del català a les universitats i en la recerca s’està fent “compatible” amb la internacionalització dels centres. Dels 307.000 alumnes a les universitats, 37.000 són internacionals, segons dades del Departament. Ara bé, la consellera ha insistit que això “no dificulta” l’aplicació del pla per enfortir l’ús del català a les universitats, sinó que suposa un “repte” que s’ha d’abordar de forma “conjunta”. “Volem que l’origen de l’estudiant no marqui la diferència”, ha insistit. Montserrat també ha apuntat que amb el desplegament dels Plans d’increment de la docència en català (PIDOC) s’espera avançar en l’assoliment del 80% de l’oferta d’assignatures en català. Set de les dotze universitats del sistema tenen el PIDOC en fase de desplegament, tres l’han aprovat recentment i dos l’estan elaborant.

Pel que fa a les queixes sobre drets lingüístics, el primer trimestre d’aquest curs se n’han registrat 56, que són 51 més respecte del mateix període del curs anterior. El curs 2023-2024 se’n van registrar 141, mentre el 2022-2023 van ser 41 denúncies. Segons apunten des del Departament, el nombre de queixes sobre drets lingüístics ha augmentat, però s’han reduït les referents a canvi de llengua respecte de l’ofertada en l’assignatura.

El curs 2023-2024 es va engegar una campanya per fer difusió de les bústies de drets lingüístics entre els estudiants i el personal de les universitats, un fet que coincideix amb l’augment de les denúncies. Per aquest motiu, Montserrat ha dit que és important fer-ne una “bona difusió” perquè les queixes ajuden a implementar millores.

Una de les qüestions que també preveu el pla és la millora del coneixement de català per part del professorat universitari. Les dotze universitats del sistema han aprovat una normativa interna per a l’aplicació del decret sobre l’acreditació del coneixement lingüístic del professorat de les universitats del sistema universitari català i, segons dades del Departament, el professorat acreditat ha augmentat el 2024 fins a 16.405 dels 22.093 totals existents. La xifra se situava en 14.599 el 2023 i en 13.753 el 2022. 

Ajuts a tesis doctorals en català

Pel que fa a la recerca i transferència de coneixement, s’han atorgat ajuts a cent tesis doctorals en català. En les tesis llegides, l’11% de les del 2023-2024 van ser en català, el 32,6% en castellà i el 54,2% en altres llengües.

En un balanç de la implantació del pla d’enfortiment del català a les universitats i la recerca, la consellera ha explicat que el 55,5% de les fites marcades ja s’han assolit en aquests tres anys, el 21 s’ha aconseguit parcialment i el 23,5% estan encara pendents d’assolir.

Foto: Ignasi Gómez / ACN

Verified by ExactMetrics