Saturday, July 27, 2024
ENTREVISTES

“Tinc els seguidors i la rellevància que tinc per fer contingut en català”

Entrevista a la ‘influencer’ i creadora de continguts per a xarxes Carla Clavera

Carla Clavera, coneguda a les xarxes com a Charlie, acaba de treure el llibre Petar-ho a les xarxes en català, de l’editorial Cossetània, on explica la seva experiència com a creadora de contingut per a xarxes i què ha suposat el fet d’haver triat el català. Clavera va estar nominada als Premis AMIC-Tresdeu que premien els millors creadors de contingut en català en la categoria de lifestyle. De tot plegat, en parla amb el Diari de la llengua.

Què t’ha portat a fer aquest llibre?

Em van proposar fer-lo el maig de l’any passat i no m’ho esperava. Des de l’editorial Cossetània es van posar en contacte amb mi perquè feia temps que em seguien i veien que feia molt de contingut relacionat amb la literatura. Em van dir que buscaven un perfil com el meu per escriure un llibre que encara no existia en català  sobre fer contingut a les xarxes i fer-ho en català. Vaig dir que sí, sense pensar-m’ho dues vegades, i va començar l’aventura d’escriure aquest llibre.

Es pot fer viure de ser ‘influencer’ en català?

Es pot viure de ser influencer i creador de contingut. Si ho fas en català, crec que encara no pots viure únicament d’això, tot i que hi ha gent que ho comença a fer. En català t’arrisques molt perquè tens un públic molt limitat i, avui en dia, les marques catalanes potser no han acabat d’entendre que on han de posar els diners és en els creadors de contingut perquè la gent rep, de forma més directa, allò que volen vendre.

Quin tipus d’empreses aposten actualment pels creadors de contingut en català?

Hi ha empreses que s’han postulat sempre com a catalanes i que han defensat el català i ja comencen  a veure que és aquí on han d’invertir. Per exemple, Llet Nostra està apostant molt pels creadors de contingut en català. En canvi, hi ha marques catalanes que sempre han tirat molt més pel castellà i els costa més fer el pas.

3Cat ha de premiar la gent que ha defensat el català des de sempre i no buscar els qui han decidit anar pel camí fàcil i fer-ho en castellà

Tu vas rebutjar una feina d’una marca que et demanava que fessis una campanya en castellà.

Jo em sento molt més còmoda parlant en català que en castellà. M’he anat fent la meva comunitat i el meu públic, que són catalanoparlants, i, de fet, esperen de mi que continuï fent contingut en català. Si jo ara, de cop, per la quantitat que fos, acceptés fer un contingut en una llengua que no és el català, en aquest cas el castellà, crec que se’m penalitzaria. La campanya no funcionaria bé i, a més a més,  potser marques que volien col·laborar amb mi en català ja no ho farien i el meu públic em deixaria de seguir perquè hauria perdut la credibilitat  que he anat construint.

El català té els seus avantatges.

Sí. En el meu cas, soc completament conscient que si tinc els seguidors que tinc i la rellevància que he pogut tenir és per fer-ho en català. Si hagués optat pel castellà no hauria sigut tan natural perquè no és la meva llengua principal. També és veritat que el món dels influencers i creadors de contingut en castellà està molt massificat. Has de ser molt diferent o aportar una cosa molt nova per tenir la rellevància que potser pots tenir una altra llengua. Ara ens estem adonant que també podem fer contingut en català que agradi i estan començant a aparèixer ja força creadors de contingut.

En els teus vídeos sovint parles de llengua.

M’encanta parlar de la llengua i trobo que és necessari defensar el català, però no vull que tot el meu contingut consisteixi a dir que faig les coses en català. Faig el contingut que vull fer i el faig en català. Ara, és veritat que en alguns vídeos m’agrada parlar de la importància de mantenir la llengua i que la continuem parlant.

Carla Clavera durant l’entrevista amb el Diari de la llengua a Barcelona / R. G. A.

T’han dit moltes vegades allò de per què no fas el contingut en castellà?

Sí, sí, és un comentari tipiquíssim, el rebo pràcticament cada dia.

Tan sovint?

Sí, em diuen “¿por qué no lo haces en castellano?” o “¿qué idioma hablas?”, o que parlo polaco i molts comentaris d’aquest tipus. I la veritat és que em fa mal perquè jo parlo en castellà amb molta gent. A mi el castellà no m’ha fet res i és un idioma com qualsevol altre. Com a amant de les llengües i de la literatura també adoro el castellà. Malauradament, rebo aquest tipus de comentaris i crec que si decidís fer el meu contingut en anglès, potser no els rebria.

Vas començar fent vídeos en castellà.

Vaig començar a fer vídeos durant la quarantena en castellà. Molta gent, quan pensa en les xarxes, se les imagina en castellà i en anglès. Potser l’anglès no el parlen, fan moltíssimes faltes o no se’ls entén quan el parlen, però a les xarxes potser poses frases en anglès. Amb el castellà passa el mateix. Quan vaig fer el clic i vaig canviar al català vaig començar a tenir més seguidors que em feien comentaris perquè la gent trobava a faltar que hi hagués algú fent coses en català. Va arribar un punt en què em vaig adonar que em sentia més còmoda amb el català.

Tu estaves nominada a millor creadora de contingut ‘lifestyle’ en els premis AMIC-Tresdeu. Què és això del ‘lifestyle’?

Vol dir estil de vida. Expliques una mica el teu dia a dia, on vas, on dines, els viatges que fas… A mi m’agrada molt també recomanar lectures o explicar coses de salut mental. Ho vaig combinant tot.

Falten continguts en català de viatges, gastronomia i de dones que parlin d’esports

De quin tipus de contingut no hi ha prou oferta en català?

Falten continguts de viatges, gastronomia, dones que parlin d’esports. Jo animo sempre la gent que si té una idea s’hi llenci i trenqui amb els prejudicis. A mi, per exemple, m’agrada la roba i faig contingut de lifestyle. No tots som iguals. Tots parlem català, però hi ha d’haver de tot.

Comença a haver-hi un petit ‘star system’ de creadors de contingut en català?

Totalment. Comença a haver-hi un star system. S’han demostrat amb els premis AMIC-Tresdeu.

Darrerament hi ha una certa polèmica entre creadors continguts en català perquè el 3Cat fitxa creadors de contingut en castellà per a la plataforma i, en canvi, deixa de banda molts dels que han fet servir sempre el català. Què en penses, d’això?

Em sembla molt malament. Si tens la potestat de decidir quins creadors de contingut vols que promocionin la llengua, que facin contingut en català has d’anar a buscar la gent que ho ha estat fent sempre en català, que ha apostat per la llengua i ha dit: “potser no em podré permetre viure d’això, no podré pagar-me un pis, però ho vull fer un català per demostrar als que venen que potser sí que és possible fer-ho català, que hi ha un nou model de fer aquestes coses”. S’ha de premiar la gent que ha defensat el català des de sempre i no buscar els qui han decidit anar pel camí fàcil i fer-ho en castellà.

Què et va semblar la gala dels Premis AMIC-Tresdeu?

Ha estat una gala molt xula, la veritat. Està molt bé que es comenci a premiar el contingut fet en català, que hi hagi aquest star system. Amb coses com aquesta et fan sentir que el que estàs fent arriba al públic i la gent ho veu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Verified by ExactMetrics