Diumenge, juny 16, 2024
Actualitat

Un 56% de les cerques a Google ja donen resultats en català

El cercador va canviar l’algorisme a petició de l’Aliança per la presència digital del català i s’ha disparat el nombre de resultats en la llengua pròpia del país

La presència del català en les cerques de Google ha augmentat de forma considerable després que els darrers anys un gran nombre d’usuaris haguessin detectat i denunciat que el cercador els oferia resultats en altres llengües, principalment en castellà, quan feien cerques en català. La situació ha canviat molt des d’aleshores i actualment el 56% de les cerques que es fan en català al cercador ofereixen resultats en aquesta llengua, segons ha informat aquest divendres l’Aliança per la presència digital del català.

L’Aliança explica que, després d’haver estat interpel·lats per ells, Google va aplicar a finals d’agost de 2023 un canvi d’algorisme que assegurava que interpretava millor les intencions dels usuaris. Com a conseqüència d’aquest canvi, el pes relatiu del català es va disparar 18 punts percentuals fins a arribar al 52%. Posteriorment, el trànsit en català es va estabilitzar al voltant del 46%, que ja representava una millora de 12 punts percentuals respecte dels pitjors moments de la crisi de visibilitat. En els tres últims mesos de l’estudi, el català ha arribat al màxim històric i ha superant el 56% de presència, segons l’anàlisi feta per la Fundació .cat, per encàrrec de l’Aliança, el març passat.

Sis mesos després del canvi d’algorisme per part de Google, la Fundació .cat ha repetit i ampliat l’anàlisi de més de 600 llocs web multilingües que va fer a mitjans del 2023, que va concloure que, durant l’any 2022, dos de cada tres llocs web havien perdut trànsit a la seva versió en català i es va comprovar que el fenomen afectava fins i tot els internautes que tenen configurat el seu entorn per tal de donar preferència al contingut en català. Els resultats de l’anàlisi es van fer arribar al departament d’Enginyeria de Google, que va respondre aplicant a finals del mes d’agost un canvi en el seu algorisme que, en aparença, va restaurar al contingut en català la visibilitat que li correspon.

A començament de març de 2024, sis mesos després del canvi d’algorisme per part de Google, la Fundació .cat ha repetit i ampliat aquella anàlisi per tal de quantificar l’aparent millora i ha tornat a analitzar el trànsit d’un conjunt similar de llocs web que sumen prop de 400 milions de sessions de navegació en un període de gairebé tres anys, a partir dels inicis de 2021. Dels resultats d’aquest estudi l’Aliança confirma que partint d’un nivell del 41% durant els onze primers mesos de 2021, el pes relatiu del contingut en català en les visites procedents del cercador web de Google va caure per sota del 34% a finals de 2022 i es va mantenir en aquest nivell durant gairebé vuit mesos de 2023. El canvi d’algorisme de Google ha fet que la presència del català en les cerques hagi arribat al 56%.

D’aquí a sis mesos es farà una nova actualització de l’estudi per comprovar la tendència després de l’actualització de Google del mes de març. Una anàlisi preliminar assenyala que el pes del català en els resultats ha deixat de créixer. Paral·lelament, la Fundació .cat ha començat a desplegar la Xarxa de Monitoratge del Català Digital, formada per sensors que porten a terme periòdicament cerques web i notifiquen al servidor de la Fundació .cat la presència de contingut en català entre els primers resultats de cerca.

Tot i els esforços per vetllar perquè Google tracti bé el català, l’Aliança avisa que la via més efectiva per indicar als cercadors web la voluntat de rebre resultats en català és incrementar la proporció de dispositius catalanitzats explícitament i recorda que molts usuaris catalanoparlants no tenen configurat en català el seu entorn de navegació web. L’Aliança està treballant en una propera campanya de sensibilització per impulsar la catalanització de dispositius –estacionaris i mòbils, d’ús personal i corporatiu

Tot i els esforços per vetllar perquè Google tracti bé el català, l’Aliança avisa que la via més efectiva per indicar als cercadors web la voluntat de rebre resultats en català és incrementar la proporció de dispositius catalanitzats explícitament i recorda que molts usuaris catalanoparlants no tenen configurat en català el seu entorn de navegació web. L’Aliança està treballant en una propera campanya de sensibilització per impulsar la catalanització de dispositius –estacionaris i mòbils, d’ús personal i corporatiu–.

Foto: Luca Sammaraco / Pexels

.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Verified by ExactMetrics