Diumenge, maig 19, 2024
Actualitat

El català recupera presència a Google

La visibilitat de la llengua en les cerques a internet s’ha duplicat

El català ha començat a recuperar la visibilitat en els resultats de cerca de Google després de la davallada registrada fa més d’un any, segons ha informat aquest divendres l’Aliança per la presència digital del català, impulsada pel govern de la Generalitat de Catalunya i formada per deu entitats de la societat civil.

Segons ha explicat l’Aliança, en un comunicat, aquest agost Google ha començat a aplicar canvis als seus algoritmes i avui ja es pot “confirmar que la visibilitat del contingut web en català ha millorat de manera substancial”. Concretament s’ha confirmat que en les cerques d’un conjunt arbitrari de descriptors que l’Aliança observa periòdicament, la presència de pàgines en català entre els tres primers resultats s’ha més que duplicat: fa un mes eren només el 24% mentre actualment són el 57%. Els usuaris que tenen correctament configurades les seves opcions d’idioma en català poden verificar-ho amb diversos exemples que posa l’Aliança com “línia L5 metro”, “merce rodoreda” o “fc barcelona”, que abans portaven a pàgines en castellà i ara ho fan a pàgines en català.

Google ha emès un comunicat en què informa dels canvis i les millores aconseguides i ha reconegut la col·laboració de l’Aliança en tot aquest procés. “Durant els darrers mesos hem fet una sèrie de canvis per ajustar millor els resultats a l’idioma en el què algú cerca. Estem agraïts a tothom que ens ha proporcionat exemples en diferents idiomes per provar les nostres millores, inclosos els usuaris catalanoparlants i l’Aliança per la presència digital del català”, ha informat Google.

El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, ha afirmat que una de les prioritats del govern és fer que el català tingui més força i presència a tot arreu, també a Internet, i això passa perquè els resultats de les cerques que es fan no discriminin la llengua. “Seguirem atents i analitzant l’evolució de les dades, que esperem que continuïn millorant, però ja podem confirmar que el problema s’ha revertit i ha entrat clarament en fase de solució”, ha dit Torrent. En la mateixa línia s’ha expressat la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, que ha assegurat que continuaran treballant per “millorar l’estat del català en tots els àmbits i amb tots els agents possibles”. “Això és el que ha passat amb el cas dels navegadors, i és així com volem procedir sempre”, ha afegit.

Genís Roca, president de la Fundació.cat, l’entitat que coordina l’Aliança, ha posat en valor “com d’eficient és l’ecosistema digital d’entitats civils de parla catalana, que ha demostrat ser capaç d’actuar de manera coordinada per resoldre un problema concret extremadament complex”, mentre que el coordinador de l’Aliança, Albert Cuesta, ha valorat molt positivament la reacció de Google, en especial “l’esforç que l’empresa ha fet per tornar a respectar les preferències lingüístiques dels usuaris precisament en un moment en què la irrupció dels xatbots d’IA complica molt el comportament dels cercadors web tradicionals”. Cuesta ha advertit, però, que “tot i que la tendència és clarament positiva, encara és aviat per comprovar com afecta la millora al trànsit de les webs en català”. “Per això mantindrem el diàleg amb els enginyers de Google i estem establint un dispositiu propi de monitoratge per verificar que la visibilitat del català als cercadors no torna a deteriorar-se”, ha afegit.

El govern i l’Aliança han aprofitat per convidar els ciutadans a configurar en català els seus dispositius i els seus perfils d’usuari als diversos serveis digitals per tal d’aparèixer com a catalanoparlants en l’àmbit digital i a triar en els resultats de cerca els enllaços que siguin a webs en català. D’aquesta manera es manifesta explícitament la seva preferència lingüística.

El darrer estudi de l’Aliança, presentat al juny, va revelar que dues terceres parts (el 66,5%) dels llocs web multilingües que tenen la versió en català havien perdut trànsit en la versió en aquesta llengua. L’informe alertava que el fenomen arriba en un moment crític, quan l’aparició dels xatbots d’intel·ligència artificial (IA) està canviant la forma en què els usuaris cerquen i interactuen amb el contingut digital, ja que aquestes eines extreuen principalment de fonts en llengües majoritàries. 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Verified by ExactMetrics